Roll: Konsult för kartläggning till Skellefteå kommun
Bakgrund:
Skellefteå Buss står inför en övergång där vissa av de system som används idag ska ersättas med systemlösningar som Länsstyrelsen redan nyttjar. För att möjliggöra en strukturerad och riskminimerad övergång krävs en kartläggning av befintliga system, deras integrationer och tillhörande avtal.
I dagsläget sköts driften av Skellefteå Buss system av den externa aktören Nordlo.
Syftet med uppdraget är att:
- Få en fullständig och strukturerad överblick av de system som omfattas av förändringen
- Identifiera och dokumentera vilken information som hanteras i respektive system
- Identifiera och dokumentera integrationer mellan systemen och eventuella beroenden
- Kartlägga och dokumentera migrations- och/eller arkiveringsbehov
- Kartlägga befintliga avtal inklusive uppsägningstider och eventuella viten kopplade till förtida upphörande
- Kartlägga befintliga kostnader kopplade till avtalen
- Ta fram en tids- och genomförandeplan för systembytena till Länsstyrelsens lösningar.
Uppdragsbeskrivning
Konsulten ska utföra följande:
1) Kartläggning av system - vilket omfattar följande:
- Identifiera de system som ska bytas
- Beskriva syfte och funktion för respektive system.
- Dokumentera vilken information som hanteras i respektive system
- Identifiera vilka hårdvaror som är kopplade till varje system
2) Integrationer - vilket omfattar följande:
- Identifiera och dokumentera integrationer mellan systemen
- Analysera beroenden och kritiska kopplingar
3) Avtalsgenomgång - vilket omfattar följande:
- Kartlägga befintliga avtal kopplade till systemen
- Dokumentera uppsägningstider och villkor
- Identifiera eventuella viten vid förtida upphörande
4) Planering för systembyte - vilket omfattar följande:
- Utifrån kartläggningen, föreslå en detaljerad tids- och genomförandeplan för övergången till Länsstyrelsens system och hårdvaror
- Beakta risker, beroenden och resurser i planen
Konsulten ska leverera följande
- Rapport med fullständig kartläggning av:
- System och deras funktioner
- Hanterad information
- Integrationer
- Avtal, uppsägningstider och viten
- Tids- och genomförandeplan för övergången till Länsstyrelsens system och hårdvaror
Kompetenskrav på konsult
Efterfrågad kompetensnivå: Nivå 2
Kunskap: Har utbildning inom området, viss svårighetsgrad
Erfarenhet: 1-3 år som konsult inom området, har deltagit i eller utfört ett flertal liknande uppdrag
Ledning: Kräver arbetsledning
Självständighet: Kan självständigt utföra avgränsade arbetsuppgifter
Skallkrav
- Den/de konsult/konsulter som offereras för uppdraget ska ha den tekniska och yrkesmässiga kapacitet som krävs för att genomföra uppdraget.
- Konsulten/konsulterna ska ha genomfört minst två referensuppdrag de senaste tre åren som avser uppdrag inom motsvarande kompetensområde eller av liknande karaktär och omfattning som det aktuella uppdraget.
- Referensuppdragen ska ha omfattat framtagande av tids- och genomförandeplaner för systembyten och hårdvaror.
Konsulten SKA ha följande erfarenhet och kompetens som ger mervärden för uppdraget:
- erfarenhet av systemkartläggning och IT-arkitektur
- erfarenhet av integrationsanalyser
- erfarenhet av avtalshantering kopplat till IT-system
- erfarenhet av planering för införande av systembyten
Omfattning & plats
Avtalet gäller under perioden 2025-12-01 till 2026-02-28. Option på förlängning för att uppdraget ska slutföras. Uppdraget ska utföras under denna tid.
Uppskattad volym på uppdraget är 80–120 i timmar.
Skellefteå kommun förbinder sig inte att avropa en viss volym eller till vissa värden.
Handlingar som ska ingå vid svar på förfrågan:
- CV för konsult (Word-format)
- Svar på SKA- och BÖR-krav (använd bifogad matchningsmall)
- Referensuppdrag
- Timpris
- Lägg in dina kandidater i ITC Portal ASAP.