Roll: Konsult inom Knowledge Management & IT-dokumentation
Uppdragsbeskrivning
Syftet med uppdraget är att säkerställa att dokumentationen är AI-läsbar och sökbar, anpassad för olika målgrupper (teknisk dokumentation för IT och how-to guider för verksamheten), samt förvaltad enligt ITIL-processer och best practices för knowledge management. Uppdraget omfattar följande delar:
- Inventering och nulägesanalys: Kartlägga befintlig dokumentation i ServiceNow och andra källor, identifiera brister, överlapp och luckor samt bedöma kvalitet.
- Förslag till målbild och struktur: Utarbeta en framtida struktur för knowledge management med kategorisering, metadata och format som stödjer AI-användning.
- Riktlinjer och arbetssätt: Etablera ramverk för hur dokument skapas, granskas och underhålls med tydlig nivåindelning i språkbruk.
- Implementering i ServiceNow: Konfigurera och anpassa systemet, införa metadata/taggar samt arbetsflöden för godkännande och publicering. - Förankring och överlämning: Utbilda organisationen, ta fram exempelmallar och säkerställa långsiktig förvaltning.
Efterfrågad kompetensnivå Nivå 4
Kunskap: Hög generalistkompetens, eller mycket hög kompetens inom ett område
Erfarenhet: Har deltagit i stora uppdrag inom olika områden och genomfört uppdrag med mycket hög kvalitet, nivån uppnås normalt tidigast efter 9-12 år som konsult inom området. Har befunnit sig på nivå 3 under minst 2 år.
Ledning: Tar huvudansvar för ledning av större grupp
Självständighet: Mycket stor
Kompetenskrav
Skallkrav
- Dokumenterad erfarenhet av knowledge management och användning av ServiceNow Knowledge Management.
- Konsulten ska ha minst 4 års dokumenterad erfarenhet av knowledge management och användning av ServiceNow Knowledge
- God kännedom om ITIL-processer, kompetens inom AI-läsbar dokumentation (metadata, strukturerad text, taggning) och kunna producera dokumentation för olika målgrupper. Konsulterna ska även kunna redovisa erfarenhet från liknande uppdrag och bidra med best practice.
- Språk: Flytande svenska i tal och skrift.
Börkrav
- Meriterande är om de har arbetat som IT-dokumentatör.
- ITIL® 4 Foundation
- ServiceNow Certified System Administrator (CSA)
- ServiceNow Certified Implementation Specialist – Knowledge Management (CIS-KM)
- Knowledge-Centered Service (KCS) v6 Practices Certification
Uppdragstid & omfattning
2025-11-24 - 2026-01-23 med möjlighet till förlängning i maximalt en (1) + en (1) + en (1) månader. Avser kommunen att förlänga avtalet ska kommunen skriftligen meddela leverantören detta senast tre (2) veckor före det datum som avtalet annars upphör att gälla.
Uppdraget omfattar heltid under två månader med startdatum så snart som möjligt/omgående. Distansarbete kan ske vid undantag efter dialog och överenskommelse med närmaste ansvarig. Arbetet ska ske nära verksamheten med agilt arbetssätt och regelbundna avstämningar. Leverabler inkluderar nulägesrapport, målbild, implementerad lösning, utbildningsinsatser och dokumenterade processer.
Referensuppdrag
Anbudsgivaren ska bifoga beskrivning av minst två specifikt utfört referensuppdrag för offererad konsult. Referensuppdraget ska ha genomförts under de senaste tre (3) åren.
Anbudsgivaren ska bifoga beskrivning av referensuppdraget.
Beskrivningen ska innehålla följande uppgifter:
- Namn på uppdragsgivaren.
- Referensperson hos uppdragsgivaren med namn, telefonnummer och e-postadress.
- Tidsuppgift ang. när uppdraget genomfördes.
- Uppdragets förutsättningar, det vill säga mål, syfte, antal timmar och budgetramar.
- Uppdragets omfattning och målgrupp.
- Har det under uppdragets gång förekommit justeringar i uppdragsbeskrivningen ska anbudsgivaren redogöra för vilka justeringar som gjorts, samt motivera varför dessa justeringar varit nödvändiga.
Handlingar som ska ingå vid svar på förfrågan:
- CV för konsult (Word-format)
- Svar på SKA- och BÖR-krav (använd bifogad matchningsmall)
- Timpris
- Lägg in dina kandidater i ITC Portal ASAP.