Benämning på uppdrag:
Verksamhetsutveckling inom upphandlingsområdet.
Roll:
Verksamhetsutvecklare
Bakgrund:
Sigtuna kommun har ett behov av stöd med organisation och verksamhetsutveckling inom upphandling och inköp.
Sigtuna kommun utvecklar för tillfället sin inköps- och upphandlingsverksamhet. Arbetet kommer i stora delar att genomföras tillsammans med både Inköps- och upphandlingsenheten och samtliga förvaltningar samt politiker.
Kommunen har innan sommaren beslutat om nya styrdokument inom upphandling och inköp och dessa träder i kraft vid årsskiftet.
Mot bakgrund av pågående utvecklingsfas och inför ikraftträdandet av de nya styrdokumenten behöver ett antal förberedande aktiviteter genomföras.
Uppdragsbeskrivning:
Konsulten uppdrag innebär att:
· Ta fram och införa ny process för uppföljning av avtal och leverantör
· Anpassa upphandlings- och inköpsprocessen utifrån nya styrdokument
· Revidera samtliga mallar för upphandling och avtal
· Slutföra arbetet med framtagande av en handbok för upphandling och inköp och få denna beslutad av kommundirektör.
Det kan även, i mån av tid, bli aktuellt att uppdatera, kvalitetssäkra och revidera avtalskatalogen.
Löpande ingår även att stötta chef och medarbetare i upphandlingsfrågor.
Det behöver även under hösten och eventuellt våren genomföras flertalet utbildningar för olika målgrupper där vi i nuläget har identifierat följande:
· Förvaltningsledningar och övriga ledningsgrupper inom förvaltningarna
· Utvalda politiker och samtliga nämnder
· Beställare och inköpare
· Avtalsägare, kvalitetsansvariga och avtalsansvariga.
Kompetenskrav på konsult
SKA- och BÖR-krav: Konsultens erfarenhet:
- Konsulten SKA ha lång erfarenhet av upphandling och inköp i offentlig sektor, och genomförande av utveckling och förändringsarbete inom upphandlingsområdet, minst 20 års erfarenhet.
- Konsulten SKA ha mycket god kunskap om gällande upphandlingslagstiftning
- Konsulten SKA ha chefserfarenhet inom det aktuella området, minst 15 års erfarenhet
- Konsulten BÖR ha relevant högskoleutbildning (meriterande).
- Konsulten BÖR ha lång erfarenhet från upphandlingsverksamhet i kommunal sektor (meriterande).
Referensuppdrag:
Konsulten SKA lämna en (1) referens från liknande uppdrag som detta som är utfört de senaste åren där det framgår följande.
- Uppdragsgivare samt kontaktuppgifter till referent
- Beskrivning av uppdrag (tidsperiod, arbetsuppgifter, leverans)
Konsultens personliga egenskaper:
Som person ser vi att konsulten behöver ha följande egenskaper och kompetenser:
- Förtroendeingivande
- Kommunikativ
- Social
- Pedagogisk
- Ha erfarenhet av att kunna hantera många olika uppgifter samtidigt.
Handlingar som skall ingå vid svar på förfrågan
- CV för konsulten
- Svar på SKA- och BÖR-krav (använd bifogad kravmall)
- Referensuppdrag (minst 1st)
- Timpris (alla kostnader ska inkluderas i offererat pris)
Period:
Uppdraget startar 2025-09-15 och pågår till 2025-12-31, med option på förlängning till och med 2026-06-30.
Omfattning:
Uppskattad omfattning på uppdraget är 60-100%, varierande tid kan komma att ske under uppdragstiden.
Uppdraget ska utföras enligt vad som anges i uppdragsbeskrivningen.
Uppdraget genomförs på plats hos Sigtuna kommun samt på distans efter överenskommelse med beställaren.
· Svara med en välskriven CV som matchar kravbild och svara på de olika BÖR- och SKA-kraven, lägg in din kandidat i ITC Portal ASAP
ITC Network är sedan juni 2020 ramavtalsleverantör till Sigtuna kommun.