Omfattningen av uppdraget är 100 %
Under perioden 2025-05-19 - 2025-11-28
Plats: Stockholm
Uppdragsbeskrivning
Vår kund har i samband med kraven från den nya europeiska lagen Digital Operational Resilience Act (DORA) behov av Gap-analys m.a.p. regleringar i styrdokument och om dessa efterlevs i den operativa verksamheten.
De 2st konsulterna (junior,senior) kommer att arbeta ihop och tillhöra en gruppering som idag arbetar med DORA.
Arbetet behöver finnas redo för avlämning november 2025.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
1. Genomföra självskattning (GAP-analys) av kundens IT-styrningsramverk för kundens svenska och internationella IT-verksamhet.
2. Genomföra självskattning (GAP-analys) av kundens Riskstyrningsramverk, Säkerhetsstyrningsramverk, IKT/utlagdverksamhet och leverantörsstyrning och Internkontroll och processramverk.
3. Säkerställa metodik och rutiner och genomförande av vissa operativa arbetsuppgifter inom uppföljning av IKT leverantörer inom hela kunden.
I detta ingår:
Analysera befintligt styrningsramverk gällande krav, dess implementation och efterlevnad i verksamheten
Utveckla och ta fram en modell för självskattning tillsammans med andra specialister
Genomföra självskattningen tillsammans med verksamheten, exempelvis via intervjuer med vår lean-agila verksamhet och berörda linjefunktioner
Kontinuerlig statusrapportering och presentation av utfallet samt nästa steg
Nära samarbete med övriga funktioner inom kunden som till exempel Affärsstöd (Governance / Säkerhet)
Språk
Svenska(Expert)
Engelska(Expert)
Krav / kvalifikationskriterier
- Engelska / Svenska i tal och språk, obehindrat
- God kunskap om EU-direktivet Digital Operational Resilience Act (DORA)
- Erfarenhet av tillämpning av regelverk som ISO 27001, COBIT, Försäkringsrörelselagen, EBA och EIOPA
- Erfarenhet av projektledning, riskhantering, IT/säkerhets-styrning (IT Governance), IT/säkerhet-efterlevnad (IT/säkerhet Compliance)
- Erfarenhet av standardramverk såsom till exempel ITIL, lean-agila leveransmodeller
- Minst 3-5 års erfarenhet av liknande uppdrag inom IT och finansiell sektor
Erfarenhet av :
- Samla nyckelpersoner
- Facilitera workshops
- Driva kommunikationsvägar gentemot viktiga personer.
- Återanvända framtagna lösningar - samordning
- Kunna ta till sig nuvarande kontext på ett smidigt sätt.
- Arbeta i Excel , AI-utsökningar och moderna tekniker
- Förmåga att på en mer detaljerad nivå utvärdera processer.
- Flytande inom svenska och engelska.
- Erfarenhet av att arbeta inom försäkringsbolag.
- Erfarenhet av att arbeta i en internationell kontext.
Rollbeskrivning
En Metodspecialist hos vår kund agerar specialist inom ett specifikt metodområde och verkar för ett ökat medvetande om metoder inom IT samt att förvalta och vidareutveckla dessa. Metodspecialisten ansvarar huvudsakligen för att säkerställa metodstöd inom ramen för IT-processens alla delar i projekt och utvecklingsuppdrag.
Kompetensnivå 4
Kunskap: Hög generalistkompetens, eller mycket hög kompetens inom ett område Erfarenhet: Har deltagit i stora uppdrag inom olika områden och genomfört uppdrag med mycket hög kvalitet, nivån uppnås normalt tidigast efter 9-12 år som konsult inom området. Har befunnit sig på nivå 3 under minst 2 år. Ledning: Tar huvudansvar för ledning av större grupp Självständighet: Mycket stor
Övrigt
- Ange konsultens tillgänglighet samt önskat arvode
- Kandidater kommer att presenteras löpande till kunden och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista svarsdag.
- Grundlig bakgrundskontroll kan komma att begäras av kunden och denna kostnad belastar konsultbolaget eller enmanskonsulten.
Handlingar som skall ingå vid svar på förfrågan och som kommer vara en del i urvalsprocessen:
CV (i Word) för konsulten med synbar koppling till kraven för detta uppdrag
Svar i kravmallen (finns att ladda ner på förfråganssidan)
Motivera hur väl konsulten matchar förfrågan och ställda krav