Roll: Senior riggteknisk expertis
Om SEEL
SEEL Swedish Electric Transport Laboratory, är ett samarbete mellan Chalmers och RISE för forskning och utveckling av elektromobilitet. SEEL har tre testanläggningar: Göteborg, Nykvarn och Borås.
SEEL ska förbättra en effektiv kunskapsuppbyggnad och samarbete för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. SEEL kommer även bidra till att etablera en hållbar och konkurrenskraftig batterivärdekedja i Sverige och Europa.
Fordons- och flygindustrin, den maritima sektorn och utvecklare av relevant teknik, kommer att få möjlighet att prova prototyper och produkter vid oberoende testanläggningar med toppmodern utrustning.
Företag kommer få en gemensam plattform för att mötas och gemensamt dra nytta av den kunskapsutveckling och teknikskifte som pågår. Forskare från högskolor, universitet och forskningsinstitut får samtidigt tillgång till avancerad forskningsinfrastruktur inom elektromobilitet.
Dessutom arbetar SEEL tillsammans med företag från Belgien, Finland, Frankrike, Italien, Polen och Tyskland i ett viktigt projekt av gemensamt europeiskt intresse för batterier, IPCEI Batteries.
Uppdragsbeskrivning
SEELs elektromobilitetslab är driftsatt och personal samt verksamhet är under utveckling för att möta kundernas varierande behov. I den kontexten behövs teknisk expertis som även kan verka hands on i SEELs riggar. Support i SEELs drivlineverksamhet. Utveckling av avancerade provkoder, riggar och personalens PUMA 2.0 kompetens för lätta och tunga fordon.
Rollbeskrivning
I uppdraget ingår utbildning och instruktion av personal samt att jobba helt självständigt på SEELs anläggningar i Säve och i Nykvarn. Teknisk expert elektriska drivline riggar och AVL Puma 2.0. Utveckla provkoder och riggar för provning av elektriska drivlinor för tunga och lätta fordon.
Kompetenskrav på konsult:
SKA-krav:
• Konsult SKA ha minst 6 års praktisk erfarenhet under de senaste 6 åren inom test- och automationssystemet AVL Puma Open
• Konsult SKA ha svenskt B-körkort
• Konsult SKA inneha dokumenterad behörighet att köra truck, ledstaplare och travers
• Konsult SKA ha minst 1 års praktisk erfarenhet under de senaste 6 åren av arbete i elektriska drivline riggar för lätta och tunga fordon
• Konsulten SKA ha arbetat minst 5 år inom testning av motorer, växellådor och batterier samt har för vana att hantera testriggar och testobjekt i rollen som testcellsingenjör eller operatör.
BÖR-krav:
• Konsulten BÖR ha Praktisk erfarenhet och stort intresse och driv i att hantera mekanik, hydraulik, elektronik och mät/styrteknik.
• Konsulten BÖR ha kunskap och praktisk erfarenhet att hantera olika mätgivare så som PT100, TC-T, TC-K, tryckgivare och flödesgivare
• Konsulten BÖR ha erfarenhet att instruera seniora operatörer
Kompetensnivå 5
Kunskap: Kompetens av högsta rang, uppfattas som expert/guru på marknaden.
Erfarenhet: (som 4) men har befunnit sig på nivå 4 under minst 3 år
Ledning: Har stor vana och erfarenhet att verka i ledande befattning
Självständighet:Mycket stor
Uppdragstid och omfattning:
Uppdragets period är med start snarast – 2025-09-01
Plats för uppdraget: På plats i Säve (ca 75%) och Nykvarn vid behov/ök
Omfattning: Upp till 100 % av en heltid
Handlingar som skall ingå vid svar på förfrågan:
• CV för konsult
• Svar på SKA-och BÖR-krav
• Timpris
• Tillgänglighet
• Svara med en välskriven CV som matchar kravbild och svara på de olika SKA- och BÖR-kraven, lägg in din kandidat i ITC Portal snarast
ITC Network är sedan april 2024 ramavtalsleverantör till RISE, RISE RESEARCH INSTITUTES OF SWEDEN AB