Roll:
Genomlysning IT-produktionsförsörjning
Bakgrund och syfte:
Halmstads kommuns IT-verksamhet genomför en genomlysning av sitt område ITproduktförsörjningen för att:
• Kartlägga och utvärdera nuläget (organisering, arbetssätt, ledning, processer, beroenden, redundans).
• Identifiera förbättringsområden och ta fram rekommendationer i syfte att säkerställa ett effektivt och proaktivt samarbete både internt inom IT-verksamheten och externt gentemot kommunens olika verksamheter.
• Identifiera hur vi bäst rustar våra medarbetare för att förvalta och utveckla området och dess tjänster.
• Området ansvarar idag i huvudsak för Inköp av
• Digitala verktyg – t.ex. datorer, chromebooks iPads och telefoner
• Tillbehör - framförallt tillbehör till digitala verktyg
• Skrivare - t.ex. multifunktionsskrivare
• Audio och video - främst konferensrums- och klassrumsutrustning
• Licenser – från stora licensavtal till enskilda licenser.
Livscykelhantering av:
• enheter som t.ex datorer, bildskärmar, chromebooks, telefoner och iPads till viss del installation av enheter samt viss support på plats vid uppstart och utbyte av enheter
• logistiken kring enheter - leverans och återtag, samt kundmottagning
• assethantering i verksamhetssystem
• sortiment och korrekt prissättning av de tjänster/enheter området levererar
• Kravställning i samband med upphandling
Uppdraget:
Kartläggning och analys av nuläget, processer och rutiner
• Dokumentanalys, intervjuer, enkäter och/eller workshops.
• Skuggning av medarbetare i olika funktioner (kräver närvaro på plats).
• Granska nuvarande arbetssätt och dokumentation.
• Identifiera behov, inriktning och målsättningar för området. Resultat – rapport med handlingsplan, presentation
Resultat:
En rapport med handlingsplan som ger vägledning för hur området kan utvecklas och förbättras i praktiken, med konkreta rekommendationer/åtgärdsförslag för ett mer effektiv och proaktivt arbete inom IT-produktförsörjning. Rapporten sammanfattar nuläget, identifierar utvecklingsområden och rekommenderar åtgärder för en förbättrad IT-produktförsörjningsfunktion • föreslår behov av roller, ansvar och mandatföreslår processer och arbetsmetoder (t.ex. personalutveckling, strategisk kompetensförsörjning) summerar konkreta förslag till åtgärder samt tidsplan för implementering.
Kompetensnivå 3:
Kunskap: Hög kompetens inom sitt område
Erfarenhet: 4-8 år som konsult inom området, är förebild för andra konsulter på lägre nivå.
Har befunnit sig på nivå 2 under minst 2 år.
Ledning: Tar ansvar för delområde, kan leda en mindre grupp
Självständighet: Kan arbeta självständigt
Skallkrav:
• Konsult behöver finnas tillgänglig för att starta uppdraget omgående.
• Konsult har dokumenterad erfarenhet av liknande uppdrag (fokus på genomlysning och strategisk verksamhetsutveckling inom IT, inköp eller logistik), med hög kvalitet och gott resultat.
• Konsult har god kännedom om offentlig sektor och dess förutsättningar.
• Konsult har förmåga att leda workshops, genomföra djupintervjuer och skugga medarbetare.
• Hög generalistkompetens, eller hög kompetens inom området.
• God kunskap om ITSM och arbetet i ett ITSM-verktyg som ServiceNow.
Uppdragstid och omfattning:
2025-03-10 - 2025-06-09 med möjlighet till förlängning i maximalt tre (3) månader.
Omfattning:
• Uppdraget beräknas till totalt cirka 100 timmar (ingen volym garanteras). Möjlighet till förlängning: enligt överenskommelse.
• Större delen av insatsen förväntas ske på plats, då uppdraget inkluderar skuggning av medarbetare i olika funktioner.
Beställare är verksamhetschef IT-service, där genomförandet sker i nära samarbete med avdelningen IT-produktförsörjning och ledningen för IT-service.
Anbudsgivaren ska bifoga beskrivning av minst ett (1) men max tre (3) specifika utförda
referensuppdrag som visar erfarenhet av liknande genomlysningar för offererad konsult.
Referensuppdraget ska ha genomförts under de senaste sex (6) åren.
Anbudsgivaren ska bifoga beskrivning av referensuppdraget.
Beskrivningen ska innehålla följande uppgifter:
• Namn på uppdragsgivaren samt vilka konsulter som utförde uppdraget.
• Referensperson hos uppdragsgivaren med namn, telefonnummer och e-postadress.
• Ange tidpunkt (start- och slutdatum).
• Svara med välskrivet CV som matchar kravbild och svara på SKA- och BÖR-kraven.
• Lägg in dina kandidater i ITC Portal ASAP.
ITC Network är sedan januari 2025 varit ramavtalsleverantör till Halmstad Kommun.