Benämning på uppdrag:
Upphandling e-tjänsteplattform, 4M.
Roll:
Projektledare
Bakgrund:
De fyra Mälarstäderna (4M), Strängnäs, Eskilstuna, Enköping och Västerås samverkar aktivt. Medarbetare på både strategisk, taktisk och operativ nivå samarbetar tätt och de fyra kommunerna har idag en och samma leverantör för e-tjänsteplattform där dom tillsammans bedriver utveckling och förvaltning. Befintliga avtal för e-tjänsteplattform går ut i december 2026 och kommunerna avser nu att påbörja en gemensam upphandling.
Uppdragsbeskrivning och leveransinnehåll:
Uppdraget avser projektledning med särskilt uppdrag att genomföra upphandling och implementering av e-tjänsteplattform i fyra Mälarkommuner (4M), Strängnäs, Eskilstuna, Enköping och Västerås verksamheter.
Målsättningen är att projektledaren ska driva processen från upphandlingsförberedelser till implementering i nära samarbete med respektive kommuns representanter och referensgrupper samt med stöd av en separat upphandlingskonsult och testledare.
Rollen kräver kunskap om upphandling enligt LOU, erfarenhet av att leda digitaliseringsprojekt i offentlig sektor och en förmåga att navigera mellan strategiska och operativa arbetsuppgifter. Konsulten i fråga ska vara självgående och ha god kännedom om kommunal förvaltning.
Följande arbetsuppgifter ingår:
• Ta fram projektplan utifrån beslutat projektdirektiv
• Leda och samordna aktiviteter inom projektet.
• Koordinera insatser från referensgrupper (exempelvis verksamhetsrepresentanter, IT-specialister och informationssäkerhetsexperter).
• Samarbeta med upphandlingskonsulten för att genomföra själva upphandlingsprocessen.
• Samordna testledaren i framtagning och genomförande av tester för att kvalitetssäkra e-tjänsteplattformen.
• Rapportera löpande till styrgruppen samt kommunicera status och framsteg till alla intressenter.
• Ta fram en slutrapport för projektet
SKA-krav:
Referensuppdrag:
Som bevis för att erbjuden konsult har kunskap och erfarenhet rörande uppdrag liknande det aktuella SKA leverantören redovisa minst ett (1) referensuppdrag som den erbjudna konsulten har utfört.
Referensuppdragens omfattning ska vara minst 100 timmar.
Referensuppdraget ska vara utfört under de senaste tre (3) åren.
Uppgift om uppdragsgivare, en kort beskrivning av referensuppdraget (inklusive
omfattning och tidpunkt) samt kontaktperson med telefonnummer och e-postadress ska framgå av avropssvaret.
Övriga SKA-krav:
• Konsulten SKA ha mycket hög kompetens inom området projektledning inom digitalisering.
• Konsulten SKA ha god erfarenhet att driva och leda komplexa projekt/initiativ inom kommunal sektor med mycket hög kvalitet.
• Konsulten SKA ha god förmåga att navigera mellan strategiska och operativa arbetsuppgifter.
• Konsulten SKA ha god förmåga att kommunicera komplex information på ett tydligt och lättillgängligt sätt till olika intressenter, både muntligt och skriftligt.
• Konsulten SKA vara lösningsfokuserad och drivas av att lösa komplexa organisatoriska och tekniska frågor.
• Konsulten SKA ha erfarenhet av att på ett strukturerat sätt samordna olika intressenter, exempelvis verksamhets- och IT-representanter, i stora och komplexa projekt.
• Konsulten SKA ha erfarenhet av upphandling enligt LOU.
• Konsulten SKA ha kunskap och förståelse för styr - och samverkansmodell Pm3.
• Konsulten SKA ha minst tre (3) års erfarenhet avseende liknande uppdrag i närtid.
Urval:
Val av konsult kommer ske utifrån uppfyllda SKA-krav samt en sammanvägd bedömning av erfarenhet, personliga egenskaper, pris och tillgänglighet. Detta verifieras genom intervju och/eller referenstagning och/eller genomgång av CV.
Planerad tidpunkt för intervjuer är 4 februari (f r o m kl. 12:00), 5 februari eller 10 februari 2025.
Uppdragstid:
Uppdraget ska kunna påbörjas snarast, dock senast 2025-03-01, om inte annat särskilt överenskommes. Uppdraget uppskattas pågå i 18 månader men kan bli både kortare och längre. Uppdraget kan även komma att avbrytas i det fall aktuell upphandling inte blir av.
Uppdraget kan utföras till största delen på distans, men vissa delar kan behöva utföras på plats. Insamlande av underlag, workshops, dialoger och dylikt kan ske digitalt.
Kommunikation kan genomföras via e-post, MS teams, telefon. Tillgång till fysisk arbetsplats/möteslokal finns att tillgå hos Strängnäs kommun.
Option:
Beställaren äger rätt att avtala om förlängning av avtalet med maximalt ett (1) år, upp till sex (6) månader åt gången.
För det fall att överenskommelse träffas om förlängning av avtalet, har parterna också rätt att träffa närmare avtal om vilka arbetsuppgifter som ska utföras samt ändra tjänstgöringsgraden om detta är aktuellt.
Omfattning:
Omfattningen uppskattas till 100% av en heltid.
Uppdraget ska utföras enligt vad som anges i uppdragsbeskrivningen
• Svara med svensk CV (Word-format) som matchar kravbild samt ifylld Kravmall, ASAP.
ITC Network är sedan juli 2017 ramavtalsleverantör till Strängnäs kommun (inkl. SBAB och SFAB).