Roll:
Genomlysning av ÖSYH
Bakgrund:
Östsvenska Yrkeshögskolan AB, ÖSYH, är resultatet av ett projekt som bedrevs 2010 - 2011 i det dåvarande Regionförbundet Östsams regi. Regionförbundet hade länge arbetat med behovet av kvalificerad yrkesutbildning, KY, i länet. Projektet var en följd av detta med syfte att bygga upp en hållbar stödjande struktur, som på ett effektivt sätt skulle tillgodose arbetslivets behov av rätt utbildad arbetskraft. Finansiering erhölls från Tillväxtverket. Resultatet av projektet blev en implementering av nuvarande ÖSYH.
ÖSYH, bedriver idag utbildningsverksamhet med fokus på yrkeshögskoleutbildning. De bedriver även konsultverksamhet med koppling till utbildningsverksamhet samt utveckling och drift av ITverktyg för utbildningsrelaterad information. Bolaget bildades 2009 och har som syfte att aktivt bidra till att antalet strategiskt viktiga YH-utbildningar i regionen ökar. Bolaget ägs av Region Östergötland och elva av länets tretton kommuner; Boxholm, Finspång, Kinda, Linköping, Mjölby, Motala, Norrköping, Söderköping, Vadstena och Åtvidaberg. Styrelsen ansvarar för bolagets organisation och förvaltningen av bolagets angelägenheter, vilket inkluderar fastställande av företagets strategi. Styrelsen har också ett uppdrag att utse verkställande direktör. ÖSYH har under 2023 haft fyra årsanställda heltidstjänster.
Enligt nuvarande ägardirektiv ska ÖSYH ansöka om och ansvara för genomförandet av nya YHutbildningar genom att åta sig huvudmannaskap för beviljade utbildningar. I huvudmannaskapet ingår upphandling, administration samt marknadsföring av YH som utbildningsform. Bolaget kan även erbjuda tjänster som inte innebär huvudmannaskap såsom ansökningsstöd och marknadsföring. Det långsiktiga målet är att Östergötland ska uppfattas som den region i Sverige, som har det bästa utbildningsklimatet vad gäller yrkeshögskoleutbildningar och därigenom öka regionens attraktivitet. I uppdraget att marknadsföra yrkeshögskoleutbildningarna arbetar ÖSYH med informations- och marknadsföringsinsatser för utbildningsformen bl a genom att ansvara för nätverket YH4, bestående av samtliga utbildningsanordnare i regionen. ÖSYH ansvarar även för samordning av andra informationsträffar som t ex för studie-och yrkesvägledare. ÖSYH driver även webbplatsen www.YH4.se där länets samtliga aktuella YH-utbildningar presenteras. ÖSYH är även engagerade i ett antal nätverk rörande kompetensförsörjning i Östergötland och deltar på möten, workshops, frukostmöten och informationsdagar.
Förutsättningarna för verksamheten förändrades i grunden 2021 när Skatteverket kom med en ny praxis och en ny tillämpning när det gäller det så kallade momsundantaget för utbildning. Bedömningen som Skatteverket fr o m 2021 innebär i korthet att utbildningar som genomförs med hjälp av inhyrd personal inte klassas som en momsfri utbildningstjänst utan en momspliktig tjänst. Detta har påverkat många utbildningsanordnare då kostnaderna för undervisning ökat. Skatteverkets nya praxis innebär att förutsättningarna för verksamheten förändrats i grunden då ÖSYH sedan 2021 är en momspliktig verksamhet. Som en konsekvens har verksamheten anpassats och ÖSYH är inte längre huvudman för utbildningarna som de tar fram i samarbete med andra utbildningsaktörer. Detta innebär också att ägardirektiv och andra styrande dokument för bolaget inte stämmer med verkligheten. Under 2024 är ÖSYH huvudman för sju YH-program, en YH-kurs samt underkonsult till ett antal YHprogram
Uppdrag:
Konsultuppdraget innebär en genomlysning åt ägarna av ÖSYHs verksamhet och ägarskap, utifrån de nya förutsättningarna för ÖSYH både organisatoriskt men även i omvärlden. En kartläggning ska göras av YH-aktörer och samverkansformer kring YH i Östergötland men även av ägarnas bild av verksamheten och rollen som ägare. Följande frågeställningar ska belysas:
• Vilka aktörer bedriver idag YH i Östergötland?
• Vilka aktörer arbetar aktivt för fler YH-utbildningar i Östergötland?
Vilka behov finns av samverkan när det gäller YH-utbildningar och att få människor att söka dessa?
• Finns behov av en samlande webbsida?
Vilka behov/uppdrag kan/bör Region Östergötland tillsammans med övriga ägare hantera i det gemensamma bolaget?
Hur ska nuvarande ägardirektiv och bolagsordning förändras i o m ett förändrat uppdrag?
Konsultuppdraget innebär att sätta sig in i de förutsättningar som finns. I uppdraget ska vidare ingå ett tiotal intervjuer i ett urval av ägare och intressenter. Även en omvärldsbevakning av liknande samverkansformer är av intresse. Resultatet i genomlysningen ska ligga till grund för en ägardialog som Region Östergötland bjuder in till. Även andra samverkansfora kan vara aktuella för en dialog kring genomlysningens resultat.
Omfattning och tidsplan:
Uppdraget omfattar ca 100 - 120 timmar.
Projektet beräknas starta någon gång under december 2024 avslutas under mars 2025.
Förväntat resultat:
Resultatet överlämnas i en rapport och presenteras för beställaren fysiskt på plats i Linköping. Rapporten ska visa på bilden av YH-utbildningar och samverkansformer i länet samt rekommendationer till ägarna på uppdrag och roller gällande fortsatt arbetet med ÖSYH i Östergötland med avseende på uppdrag. Rapporten ska ligga till grund för en ägardialog som Region Östergötland bjuder in till, samt presenteras i en dialog med övriga ägare. Även en slutredovisning för övriga ägare ingår i uppdraget.
Placering för uppdraget:
Uppdraget kan utföras från valfri plats och avstämningar med beställaren kan ske digitalt förutom slutredovisningen som sker fysiskt i Linköping.
Skallkrav:
• ha för uppdraget relevant eftergymnasial utbildning, exempelvis inom det samhällsvetenskapliga området, samt ha
• minst fem (5) års dokumenterad erfarenhet av liknande uppdrag, räknat från sista anbudsdag. Med liknande erfarenhet menas erfarenhet av att genomlysa, kartlägga och utreda frågeställningar kopplat till det regionala kompetensförsörjningsuppdraget
Vidare ska konsulten vara tillgänglig under hela uppdragets genomförande för att säkerställa effektiv kommunikation och samarbete. En god förmåga att uttrycka sig i svenska, både i tal och skrift, är en nödvändighet för att kunna hantera uppdraget. Konsultens utbildning och erfarenhet ska framgå tydligt med i anbudets bifogade CV.
Genomförandebeskrivning:
Beskrivning av uppdragets genomförande ska minst innehålla:
• Tidsplan
• Metod
• Arbetssätt inkl. förslag på hur resultatet (rapporten) presenteras för beställaren.
Inkommande genomförandebeskrivning ska vara maximalt fem (5) A4-sidor och bedöms enligt beskrivning i punkten Anbudsutvärdering.
Referensuppdrag:
Anbudsgivare ska till sitt anbud bifoga två (2) stycken referensuppdrag (se bilaga Referensuppdrag) för offererad konsult avseende liknande uppdrag som denna upphandling avser. Med liknande uppdrag avses uppdrag gällande genomlysning, kartläggning och utredning av frågeställningar kopplat till det regionala kompetensförsörjningsuppdraget.
För att ett referensuppdrag ska anses visa på tillräcklig erfarenhet krävs följande:
- Referensuppdragen ska avse liknande uppdrag som denna upphandling avser, se definition ovan.
- Samtliga efterfrågade uppgifter ska vara ifyllda i den till anbudet bifogade bilagan Referensuppdrag.
- Referensuppdragen ska ha utförts under den senaste fem- (5) årsperioden räknat från denna upphandlings sista anbudsdag.
- Referensuppdragen ska ha utförts med tillfredsställande resultat enligt angiven uppdragsgivare. Följande frågor kommer att ställas till referenten. För att referensen ska vara godkänd krävs svaret Ja på samtliga nedanstående frågor:
1. Uppdraget hos referensen motsvarar efterfrågat referensuppdrag
2. Det är den angivna konsulten som har utfört efterfrågat uppdrag hos referensen
3. Leverantören har förstått uppdraget och på ett tillfredsställande sätt genomfört uppdraget enligt avtal
4. Leverantören har på ett bra sätt anpassat sig till förändrade behov och/eller omständigheter under projektets gång
5. Leverantören uppfyllde överenskomna tidplaner och leveransdatum
6. Leverantören har varit tillgänglig under hela processen
7. Vi kan tänka oss att samarbeta med leverantören igen i framtiden
Interna uppdrag, uppdrag mellan leverantörer som lämnat gemensamt anbud eller uppdrag inom en Anbudsgivares koncern ska inte anges som referensuppdrag. För nystartat företag gäller att krav på Anbudsgivares erfarenhet ska styrkas genom motsvarande referensuppdrag för nyckelpersoner hos Anbudsgivaren med erfarenhet från tidigare liknande uppdrag.
Pris:
Fast pris