Benämning på uppdrag:
Samordning av inre och yttre skötsel på fastigheter.
Roll:
Projektledare
Bakgrund:
Kommunfullmäktige gav tekniska nämnden i uppdrag 2023 att utreda möjligheterna till effektivisering genom att samordna yttre och inre skötsel. Utredningen påbörjades den 25 september och levererade en slutrapport den 20 oktober. Utifrån slutrapporten gav kommunfullmäktige tekniska nämnden i uppdrag att genomföra ett projekt för att samordna kommunens behov av yttre skötsel.
Beskrivning av nuläge:
För närvarande bedrivs fastighetsskötsel och yttre skötsel av samhällsbyggnadsförvaltningen, upplevelseförvaltningen och AB Enköpings hyresbostäder (EHB). Kostnaderna består exempelvis av inre fastighetsskötsel såsom felanmälningar, ronderingar, enklare underhåll som fastighetsskötare kan utföra, rensning av hängrännor mm. Yttre skötsel innefattar exempelvis gräsklippning, städning av yttre miljö, snöröjning, besiktning av lekutrustning mm. Genom att samordna skötseln mellan förvaltningarna och bolaget finns förhoppningen att kostnaderna kan minska på kort (1–2 år) och lång sikt.
På uppdrag ska samhällsbyggnadsförvaltningen tillsammans med EHB och upplevelseförvaltningen genomföra en förflyttning i syfte att optimera och samordna kommunens behov av yttre skötsel.
Uppdragsbeskrivning:
Konsultens uppdrag innebär att som extern projektledare då det internt inte finns möjlighet till en objektiv bedömning och genomförande. Därför vill vi använda en extern resurs som kan göra kartläggning av ytor, ta fram ett upplägg för framtida skötsel utifrån driftoptimering och implementera det nya upplägget.
Vi tror att personen behöver ha praktisk erfarenhet av mer avancerad produktionsplanering för att lyckas med uppdraget. I uppdraget ingår även att förändringsleda personal och hantera motstånd under implementeringen.
Uppdraget kommer att ske i två faser med ett uppehåll mellan dessa på cirka 2 månader. Detta då politiska beslut behöver tas innan implementering startar.
Leveransinnehåll:
Uppdraget består av leverans av tre produkter under två projektfaser:
• Fas1:
o Kartläggning av aktuella skötselytor (uppskattas till 1 månad)
o Analys och fastställande av nytt upplägg och samordning utifrån ett optimeringsperspektiv (uppskattas till 3 veckor)
o Förslag på framtida upplägg för skötsel av allmänna ytor, ett beslutsunderlag.
• Fas 2: Genomförande av aktiviteter som krävs för förflyttningen i syfte att optimera yttre skötsel (uppskattas till 3 månader).
Kompetenskrav på konsult
SKA- och BÖR-krav: Konsultens erfarenheter ska vara använda nyligen.
• Konsulten SKA ha erfarenhet av utredningar & analyser, minst 4 års erfarenhet.
• Konsulten SKA ha kunskap och erfarenhet av teknisk verksamhet/fastighetsskötsel, minst 4 års erfarenhet.
• Konsulten SKA ha kunskap och erfarenhet av produktionsplanering, minst 4 års erfarenhet.
• Konsulten BÖR ha kunskap och erfarenhet av ekonomi, minst 2 års erfarenhet (meriterande).
• Konsulten BÖR ha kunskap och erfarenhet av projektledning, minst 3 års erfarenhet (meriterande).
Personliga egenskaper:
Sociala färdigheter, lösningsorienterad, pedagogisk och kommunikativ.
Handlingar som skall ingå vid svar av förfrågan
• CV för konsulten (Word-format)
• Svar på SKA- och BÖR-kraven (använd bifogad kravmall)
• Timpris
Period:
Uppdraget är startar snarast och pågår till 2025-03-30 med möjlighet till förlängning.
Omfattning:
Uppskattad omfattning på uppdraget är 75–100% av en heltid.
Uppdraget ska utföras enligt vad som anges i uppdragsbeskrivningen.
Uppdraget genomförs på plats hos Enköpings kommun samt på distans efter överenskommelse.
• Svara med en välskriven CV som matchar kravbild och svara på de olika SKA- och BÖR-kraven, ASAP
• ITC presenterar kandidater löpande och återkopplar till dig om vi offererar din konsult för uppdraget.
ITC Network är sedan juni 2020 ramavtalsleverantör till Enköpings kommun.