Förfrågan: ITC söker en konsult för Analys platsvarumärke Östergötland till Region Östergötland (12386)

12386 
ITC söker en konsult för Analys platsvarumärke Östergötland till Region Östergötland
Stockholm Region
Malin Storm Fristedt 
malin.storm.fristedt@itcnetwork.se
076-0400521

Roll:
Analys platsvarumärke Östergötland

Bakgrund:
Ett platsvarumärke för Östergötland är en viktig komponent för att locka fler investeringar, talanger och besökare till länet.

Genom att etablera en tydlig identitet kan Östergötland differentiera sig, locka innovativa företag och stärka sin attraktivitet mot olika målgrupper. Det främjar även lokal stolthet och sammanhållning, samt bidrar till hållbar utveckling och framgång. Sen början av 2000-talet har flera initiativ gjorts för att marknadsföra regionen, exempelvis fjärde storstadsregionen och varumärket East Sweden. East Sweden var från början en aktörsgemensam kraftsamling där syftet bland annat var att inte positionera Östergötland utan möjliggöra en bredare marknadsföring till att omfatta större geografiska områden. Varumärket East Sweden har marknadsförts konsekvent, långsiktigt och planerat sen 2012 men med resultatet att Östergötland fått stå tillbaka och därför inte tydligt går att särskilja från andra regioner och inte heller har en stark koppling hos viktiga målgrupper. Det saknas en berättelse som fångar essensen av Östergötland och dess unika karaktär.

Uppdragsägare är enheten för näringslivsutveckling inom regional utveckling vid Region Östergötland.

Syfte:
Att utveckla ett platsvarumärke och en platsberättelse för Östergötland samt definiera varumärkets position utifrån målgrupper, möjligheter, utmaningar och den påverkan som externa aktörer och andra varumärken i Östergötland medför.

Övergripande uppdragsbeskrivning:
Projektet syftar till att utveckla ett platsvarumärke för Östergötland som attraherar investeringar, talanger och besökare. Genom en analys av nuvarande utmaningar och möjligheter, samt en samskapande process med lokala aktörer, ska en enhetlig platsberättelse och varumärkesposition fastställas. Uppdraget handlar således om att positionera Östergötland som en framstående och livskraftig plats att arbeta, bo, besöka och investera i som ska stärka både det egna varumärket (Östergötland) och befintliga varumärken inom länet.

Uppdraget:
Leverantören ska ta fram en tydlig och stark position för Östergötland som är likvärdig med andra starka varumärken i länet. Varumärket ska samtidigt bidra till att stärka både etablerade och mindre etablerade varumärken i regionen. Detta ska ske med respekt för varje varumärkes unika identitet och befintliga position, för att säkerställa gemensam utveckling utan negativa konsekvenser för aktörer i länet.

Leverantören förväntas:
• Definiera Östergötlands utmaningar, möjligheter, position, mål och målgrupper ur ett platsvarumärkesperspektiv.
• Kartlägga nuläge genom omvärldsbevakning, intervjuer och undersökningar. Intressenter väljs ut i samråd med beställaren. Omvärldsbevakningen ska även visa på goda exempel som visat sig vara framgångsrika.
• Genomföra workshops kopplat till uppdraget. Deltagare i workshops väljs ut i samråd med beställaren.
• Fastställa en tydlig varumärkesposition för Östergötland.
• Utforska och formulera Östergötlands platsberättelse. Föreslå hur platsvarumärke och platsberättelsen kan fungera som ”paraply” för andra platsvarumärken i länet.
• Analysera och ge rekommendationer kring vilken roll East Sweden får inom ramen för ett nytt platsvarumärke för Östergötland.
• Stödja övergången till ett nytt varumärke där Östergötlands synlighet stärks och East Sweden gradvis minskar i betoning och omfattning.
• Definiera platsens profilbärare.
• Utveckla en varumärkesplattform.
• Analysera utvecklingsbehov kopplat till arbetssätt när nytt platsvarumärke finns på plats.

Omfattning och beskrivning:
Projektet inleds med att syfte och mål definieras tillsammans med beställaren, samt att identifiera relevanta intressenter och skapa en tidsplan. Därefter utförs nulägesanalys genom omvärldsbevakning för att identifiera möjligheter, utmaningar och lyfta fram goda exempel. Detta kompletteras med intervjuer och undersökningar med utvalda intressenter. Workshops genomförs för att samla in insikter och idéer från lokala aktörer, och resultaten från dessa workshops integreras i utvecklingen av varumärket.

Nästa steg är att definiera Östergötlands varumärkesposition och att utveckla en platsberättelse som speglar regionens unika identitet. En varumärkesplattform tas fram. För att säkerställa integrationen med befintliga varumärken föreslås hur platsvarumärket kan fungera som ett "paraply" för andra varumärken i länet, och det ges rekommendationer för vilken roll East Sweden får i samband med övergången.

Slutligen levereras dokumentation och rekommendationer samt en analys av utvecklingsbehov för att anpassa arbetssättet till det nya platsvarumärket. Uppstart av projektet är i november/december 2024 och arbetet löper sedan under 2025 med kontinuerliga delleveranser som beställaren överenskommer i samråd med leverantören vid uppstart av projektet.

Leveranstider och förväntat resultat:
Leveranstider
Uppstart av projektet är i november/december 2024 och arbetet löper sedan under 2025 med kontinuerliga delleveranser som beställaren överenskommer i samråd med leverantören vid uppstart av projektet men med följande inriktning.
• Projektplanering och förberedelser – november/december 2024.
• Omvärldsbevakning, nulägesanalys och workshops - kvartal ett (1) 2025.
• Varumärkespositionering och framtagande av platsberättelse – kvartal ett (1) och två (2) 2025.
• Framtagande av varumärkesplattform - kvartal tre (3) 2025. Stöd vid övergångsprocess och lansering samt slutleverenas och uppföljning, kvartal tre (3) och fyra (4) 2025.

Förväntat resultat
Ett platsvarumärke: En stark identitet och varumärkesplattform som effektivt representerar Östergötlands unika karaktär och attraktioner. En strategiskt fastställd position för Östergötland som möjliggör jämförelse med andra starka varumärken i regionen.
• En platsberättelse: En sammanhängande och engagerande platsberättelse som tydlig kommunicerar Östergötlands värderingar, kultur och möjligheter, och som kan användas av alla aktörer inom regionen.
• Ökad attraktionskraft: Ökad attraktion för investeringar, talanger och besökare, vilket resulterar i en positiv påverkan för målgrupper lokalt, nationellt och internationellt.

Avstämning:
Arbetet ska utföras med hög transparens och i nära dialog med beställaren. Tider och upplägg över avtalsperioden bestäms i samråd beställaren. Leverantören ska agera strategiskt och rådgivande genom hela processen, med fokus på att skapa ett sammanhållet och långsiktigt hållbart platsvarumärke för Östergötland.

Placering för uppdraget:
Uppdraget kan utföras från valfri plats och möten med intressenter och beställaren kan ske digitalt eller fysiskt i Linköping eller Norrköping.

Organisation:
Anbudsgivare har möjlighet att offerera ett team för uppdraget. I de fall anbudsgivare väljer att göra detta ska det i fritextfältet nedan anges namn på samtliga konsulter som ingår i teamet samt funktion i projektet. Det ska framgå vem av konsulterna som har huvudansvar gentemot beställaren. Huvudansvarig konsult är kvalitets- och leveransansvarig och utgör beställarens kontaktperson. Kraven på CV och referenser avser huvudansvarig konsult.

Krav på konsult (om team - huvudkonsult):
Konsulten ska:
• ha för uppdraget relevant eftergymnasial utbildning, exempelvis kommunikation, marknadsföring, varumärke, projektledning eller liknande, samt ha
• minst tre (3) års dokumenterad erfarenhet av liknande uppdrag, räknat från sista anbudsdag.
• Det är också viktigt att konsulten har en god förståelse för uppdraget och kan visa på relevanta insikter och perspektiv.
• Vidare ska konsulten vara tillgänglig under hela uppdragets genomförande för att säkerställa effektiv kommunikation och samarbete.
• En god förmåga att uttrycka sig i svenska, både i tal och skrift, är en nödvändighet för att kunna hantera uppdraget.
Konsultens utbildning och erfarenhet ska framgå tydligt med i anbudets bifogade CV.

Referensuppdrag:
Anbudsgivare ska till sitt anbud bifoga två (2) stycken referensuppdrag (se bilaga Referensuppdrag) för offererad konsult (om team - huvudkonsult) avseende liknande uppdrag som denna upphandling avser. Med liknande uppdrag avses uppdrag gällande utveckling av ett platsvarumärke och/eller platsberättelse.
För att ett referensuppdrag ska anses visa på tillräcklig erfarenhet krävs följande:
• Referensuppdragen ska avse liknande uppdrag som denna upphandling avser, se definition ovan.
• Samtliga efterfrågade uppgifter ska vara ifyllda i den till anbudet bifogade bilagan Referensuppdrag.
• Referensuppdragen ska ha utförts under den senaste fem- (5) årsperioden räknat från denna upphandlings sista anbudsdag.
• Referensuppdragen ska ha utförts med tillfredsställande resultat enligt angiven uppdragsgivare. Följande frågor kommer att ställas till referenten. För att referensen ska vara godkänd krävs svaret Ja på samtliga nedanstående frågor:

1. Uppdraget hos referensen motsvarar efterfrågat referensuppdrag
2. Det är den angivna konsulten som har utfört efterfrågat uppdrag hos referensen
3. Leverantören har förstått uppdraget och på ett tillfredsställande sätt genomfört uppdraget enligt avtal
4. Leverantören har på ett bra sätt anpassat sig till förändrade behov och/eller omständigheter under projektets gång
5. Leverantören uppfyllde överenskomna tidplaner och leveransdatum
6. Leverantören har varit tillgänglig under hela processen
7. Vi kan tänka oss att samarbeta med leverantören igen i framtiden

Interna uppdrag, uppdrag mellan leverantörer som lämnat gemensamt anbud eller uppdrag inom en Anbudsgivares koncern ska inte anges som referensuppdrag.
För nystartat företag gäller att krav på Anbudsgivares erfarenhet ska styrkas genom motsvarande referensuppdrag för nyckelpersoner hos Anbudsgivaren med erfarenhet från tidigare liknande uppdrag.

Genomförandebeskrivning:
Beskrivning av uppdragets genomförande ska minst innehålla:
• Tidsplan
• Metod
• Arbetssätt
Resultatet överlämnas i en rapport och presenteras för beställaren. Förslag på hur detta ska göras ska också redovisas.
Inkommande genomförandebeskrivning ska vara maximalt åtta (8) A4-sidor. Utvärderas som ska-krav och kommer att bedömas med poäng 1-5, se mer i punkten Anbudsutvärdering.

Avtalstid och uppsägning:
Avtalet gäller från avtalets startdatum (som beräknas till 2024-12-01) och till 2025-12-31 med rätt för Beställaren till förlängning om maximalt ytterligare ett (1) år. Vid giltighetstidens utgång upphör avtalet utan föregående uppsägning.

Avser beställaren att förlänga ska beställaren meddela leverantören detta senast 1 månad innan förlängningsperioden påbörjas.
Beställaren har ensidig möjlighet att säga upp hela eller delar av avtalet, oavsett anledning, med en uppsägningstid om minst en (1) månad. Avtal kan tidigast upphöra efter fyra (4) månader räknat från avtalets startdatum.

Under uppsägningstiden utgår ersättning för utfört arbete/leverans enligt avtalade priser. Leverantören har inte rätt till ersättning för förlust som denne lider på grund av upphörandet.

Handlingar som ska ingå vid svar på förfrågan:
• Organisation
• Presentation av konsult (CV)
• Genomförandebeskrivning
• Ifylld bilaga Referensuppdrag
• Anbudspris
Övrigt - Marknad & Kommunikation 
3 - Medior
Inga kompetenser specificerade
2024-12-02
2025-12-31
2 264 h
100%
×
Vänligen klicka på 'Ansök' om du är intresserad av detta uppdrag
Copyright © 2024, powered by