Benämning på uppdrag:
Informationshantering (offentlighets- och sekretesslagen, arkivlagen, förvaltningslagen och dataskyddsförordningen (GDPR).
Roll:
Verksamhetsutvecklare
Uppdragsbeskrivning:
Konsultens uppdrag innebär att:
· Uppdatera dokumenthanteringsplan för HR:s och eventuell annan på KSK avdelnings verksamhetsområde.
· Säkerställa regelefterlevnad: Definiera hur dokument och information ska hanteras från skapande till bevarande eller gallring och säkerställa att HR:s avsnitt följer kommunens anvisningar, gällande lagar och policys.
· Vägleda hantering av dokument: säkerställa att planen fungerar som en tydlig vägledning för information oavsett om den är pappersbaserad eller digital. Definiera hur dokument ska registreras, arkiveras eller gallras.
· Skapa struktur och ordning: etablera rutiner. Skapa struktur för att underlätta informationssökning och hantering av känslig information bland annat i det digitala närarkivet.
· Utbilda våra användare av dokumenthanteringsplanen
Kompetenskrav på konsulten (SKA-kraven måste uppfyllas)
Kompetensnivå: 4
Kunskap - hög generalistkompetens, eller mycket hög kompetens inom aktuellt område/roll
Erfarenhet - har deltagit i stora uppdrag inom aktuellt område och genomfört uppdrag
med mycket hög kvalitet. Nivån uppnås normalt tidigast efter 9–12 års arbete inom aktuellt område/roll.
Ledning - tar huvudansvar för ledning av större grupp
Självständighet - mycket stor.
SKA-krav:
· Konsulten SKA ha akademisk examen inom arkivvetenskap.
· Konsulten SKA ha erfarenhet från offentlig verksamhet.
BÖR-krav:
· Konsulten BÖR ha vana att ordna arkivplaner enligt processbaserad metodik (meriterande).
· Konsulten BÖR ha kunskap och erfarenhet av förändringsledning (meriterande).
Handlingar som skall ingå vid svar av förfrågan
· CV för konsulten (som styrker ska- och bör-krav)
· Svar på SKA- och BÖR-krav (använd bifogad kravmall)
· Timpris (alla kostnader ska ingå)
Uppdragstid och omfattning:
Uppdraget startar 2025-11-10 till och med 2026-01-31 med option på förlängning till 28 februari 2026.
Omfattningen uppskattas till 50-60% av en heltid.
Uppdraget kommer genomföras på plats i Södertälje samt på distans efter överenskommelse med beställaren.
Utvärdering kommer ske av bästa förhållande mellan pris och kvalitet.
· Svara med en välskriven CV som matchar kravbild och svara på de olika SKA- och BÖR-kraven, lägg in din kandidat i ITC Portal ASAP
ITC Network är sedan april 2020 ramavtalsleverantör till Södertälje kommun.