Förfrågan: ITC söker en Kanslichef (interim) till Håbo kommun (13140)

13140 
ITC söker en Kanslichef (interim) till Håbo kommun
Stockholm Region
Magnus Tållheden 
magnus.tallheden@itcnetwork.se
073 35 00 144

Roll:
Kanslichef

Bakgrund:
Kommunen har startat upp förbättringsarbetet, översyn av processer och system som ska upphandlas.

Nuläge:
Kanslichefen är sjukskriven till och med 23 november 2025, kan förlängas eller att denna kommer tillbaka i viss grad. Kansliet är navet i kommunen. Politiska uppdrag följs inte upp helt i dagsläget och ärenden tas inte om hand i tid. Behovet är att en erfaren konsult som kan komma in och snabbt göra analys och fånga upp och leverera politiska uppdrag och beredningsprocesser. Arbetsgruppen behöver stöd.

Uppdragsbeskrivning:
Konsultens uppdrag innebär att:

·       Utveckla funktionens huvudprocesser, inklusive:

o   Nämndadministration

o   Juridiska frågeställningar

o   Verksamhetssystem

o   Utredningsarbete

o   Offentlighet och sekretess

o   Allmänna val

·       Säkerställa att verksamheten bedrivs i enlighet med gällande lagstiftning och politiska beslut.

·       Driva och stödja utvecklingsarbete kopplat till digitalisering och förbättrad service.

·       Bidra aktivt i förvaltningens ledningsgrupp och samarbeta nära kommundirektören samt förtroendevalda.

·       Snabbt sätta sig in i organisationens struktur och behov samt identifiera förbättringsområden i processer och arbetssätt.

Leveransinnehåll:
Leda, samordna och utveckla kanslienheten med ansvar för verksamhet, personal och budget.

 

Kompetenskrav på konsult 
SKA- och BÖR-krav: Konsultens erfarenhet:

·       Konsulten SKA ha akademiska examen inom juridik, offentlig förvaltning eller annan relevant utbildning.

·       Konsulten SKA ha dokumenterad erfarenhet av ledande roll i offentlig förvaltning, gärna som kanslichef, minst 4-8 års erfarenhet.

·       Konsulten SKA ha erfarenhet av styrning och utveckling av centrala administrativa processer i en politiskt styrd organisation.

o   Mycket goda kunskaper i:

•                Kommunallagen

•                Förvaltningslagen

•                Offentlighets- och sekretesslagen

·       Konsulten SKA ha erfarenhet av att leda förändrings- och utvecklingsarbete, särskilt inom digitalisering och verksamhetsutveckling.

·       Konsulten SKA ha förmåga att snabbt analysera verksamhetsbehov och vidta relevanta åtgärder.

 

·       Konsulten BÖR ha svenskt medborgarskap (uppdraget är placerat i säkerhetsklass).

 

Godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll krävs före uppdragsstart.

 

Referensuppdrag:         

Konsulten SKA lämna minst ett (1) referensuppdrag från liknande uppdrag som detta samt som utförts de senaste åren där det framgår följande.

•         Uppdragsgivare samt kontaktuppgifter till referent

•         Beskrivning av uppdrag (tidsperiod, arbetsuppgifter, leverans).

 

Personliga egenskaper:

·       Tydlig och kommunikativ ledare med gott omdöme och hög integritet.

·       Strategisk och utvecklingsinriktad med förmåga att omsätta beslut till praktiskt genomförande.

·       Flexibel, ansvarstagande och trygg i sitt ledarskap.

·       God samarbetsförmåga och relationsskapande, både internt och gentemot politiska företrädare.

·       Strukturerad och effektiv, med förmåga att planera och prioritera.

·       Skapar engagemang, delaktighet och ett positivt arbetsklimat.

 

Handlingar som skall ingå vid svar på förfrågan

•         CV för konsulten 

•         Svar på SKA- och BÖR-krav (använd bifogad kravmall)

•         Referensuppdrag (minst 1st)

•         Timpris (alla kostnader ska inkluderas i offererat pris)

 

Period:
Uppdraget startar 2025-12-01 och pågår till 2026-02-28 med option om förlängning.

Omfattning:
Omfattning på uppdraget uppskattas till 100% av en heltid initialt, kan minska i slutet av uppdraget.
Uppdraget genomförs på plats i Bålsta men även på distans efter överenskommelse med beställaren.
Uppdraget ska utföras enligt vad som anges i uppdragsbeskrivningen.

·       Svara med en välskriven CV som matchar kravbild och svara på de olika SKA- och BÖR-kraven, ASAP

ITC Network är sedan 2020 ramavtalsleverantör till Håbo kommun.

Interimschef 
3 - Medior
Inga kompetenser specificerade
2025-12-01
2026-02-28
488 h
100%
×
Vänligen klicka på 'Ansök' om du är intresserad av detta uppdrag
Copyright © 2025, powered by