Benämning på uppdrag:
Planering av kollektivtrafik i Strängnäs.
Roll:
Utredare
Bakgrund:
Teknik- och servicekontoret på Strängnäs kommun söker en senior konsult med gedigen erfarenhet av planering av kollektivtrafik, helst särskilt busslinjer. Uppdraget är tidsbegränsat och målet är att ta fram ett antal utredningar kring den framtida utvecklingen av kollektivtrafiken i kommunen (nya/ändrade busslinjer).
Uppdragsbeskrivning och leveransinnehåll:
Konsulten ska genomföra och redovisa följande utredningar:
• Analys av hur kollektivtrafiken kan utvecklas för att skapa god tillgänglighet till Larslunda som är kommunens nya aktivitetscentrum. Exempelvis förtätade turer till Larslunda så att man når målpunkten från alla kommundelar på 30 min. Utredningen ska ta fram tre olika alternativ med kostnadsförslag för att kommunstyrelsen ska kunna bedöma vilket alternativ som är rimligt att genomföra.
• Förslag på utveckling av stadstrafiken med utökat antal linjer och avgångar. I Strängnäs respektive Mariefred. Konsekvensanalys och förslag på tidplan. Strängnäs behov anses mer akut medan Mariefreds behov kommer i framtiden.
• En strategi och prioriteringsordning behöver tas fram för helgtrafik i landsortstrafiken. Hur kommunen bör gå till väga för att i framtiden expandera kollektivtrafiken på detta område.
• En analys av huruvida flexibla nattstopp i centrala delar respektive i landsortstrafiken bör införas.
Utredningarna och de olika alternativ som utredningar leder fram till ska kopplas till kommunens mål och styrdokument som är relevanta för området. Relevanta dokument förmedlas av beställaren.
Kommunens busstrafik drivs i trepartssamverkan mellan det upphandlade trafikföretaget Bergkvarabuss, Region Sörmland och kommunen. Konsulten behöver vara väl bekant med hur trepartssamverkan fungerar och de framtagna förslagen ska ta höjd för att busstrafiken drivs på detta sätt och att förslagen behöver implementeras genom detta samarbete.
Uppdraget ska starta senast vecka 2 2025 och färdiga utredningar ska levereras senast den 28 februari 2025.
Konsulten förväntas behöva arbeta heltid, 40 timmar/vecka i 1 - 2 månader beroende på hur mycket tid som krävs för att färdigställa utredningarna. Utredningarna förväntas kunna genomföras på ungefär 240 timmar. Konsulten ska fortlöpande under uppdraget stämma av med beställaren avseende hur utredningarna går och hur arbetstiden fördelas.
Krav på konsulten:
SKA-krav:
• Konsulten SKA ha relevant utbildning för uppdrag inom trafik/trafikplanering/kollektivtrafik.
• Konsulten SKA ha minst tio (10) års erfarenhet av strategiskt trafikplaneringsarbete. Under del av denna tid ska konsulten även helst ha specifik erfarenhet av planering av kollektivtrafik i form av busstrafik/busslinjer.
• Konsulten SKA ha gedigen erfarenhet av tillämpbar lagstiftning och praxis inom trafikplanering, helst med fokus på kollektivtrafik i form av busstrafik/busslinjer.
• Konsulten SKA vara strukturerad, lösningsorienterad och nytänkande.
• Konsulten SKA ha erfarenhet av att ha arbetat med, i eller i samverkan med en kommunal organisation.
• Konsulten SKA vara väl bekant med hur trepartssamverkan på området fungerar, t.ex. gärna genom erfarenhet från samverkan med region inom området.
Referensuppdrag:
Som särskilt bevis för att erbjuden konsult har kunskap och erfarenhet rörande trafikplanering av kollektivtrafik (helst busslinjer) SKA leverantören redovisa minst två (2) referensuppdrag som konsulten ansvarat för i egenskap av konsult eller anställd.
Referensuppdragen ska beskrivas kortfattat med uppgift om:
• Namn på uppdragsgivare
• Kort beskrivning av referensuppdraget (inklusive omfattning och tidpunkt)
• Beställare hos uppdragsgivare med namn, telefonnummer och e-postadress.
Urval:
Pris viktas med 40 %.
I det angivna priset ska alla tillkommande kostnader ingå som t.ex. resor, restid, logi, traktamenten, utrustningskostnader etc.
Den erbjudna konsulten ska var tillgänglig för en intervju per Teams eller annan distansöverbryggande teknik i perioden mellan 2024-12-09 - 2024-12-12.
Uppdragstid:
Uppdraget startar 2025-01-07 till 2025-02-28, med möjlighet till förlängning.
Beställaren äger rätt att avtala om förlängning av avtalet med maximalt ett (1) år, upp till
sex (6) månader åt gången.
Option:
Beställaren äger rätt att vid behov avtala om förlängning av avtalet med maximalt ett (1) år, upp till sex (6) månader åt gången. Detta kan t.ex. bli relevant om utredningarna inte kan färdigställas inom utsatt tid, eller om utredningarna ger upphov till ytterligare frågeställningar som har sammanhang med det ursprungliga uppdraget och som beställaren önskar utrett av samma konsult.
För det fall att överenskommelse träffas om förlängning av avtalet, har parterna också rätt att träffa närmare avtal om och ändra vilka arbetsuppgifter som ska utföras samt ändra tjänstgöringsgraden om detta är aktuellt.
Omfattning:
Den förväntade tjänstgöringsgraden är 100% av en heltid.
Utredningarna förväntas kunna genomföras på ungefär 240 timmar.
Konsulten ska kunna komma på plats i Strängnäs vid behov, t.ex. för uppstarts- och avstämningsmöten, men i övrigt kan arbetstiden förläggas på distans enligt överenskommelse med beställaren.
• Svara med svensk CV (Word-format) som matchar kravbild samt ifylld matchningsmall, ASAP.
ITC Network är sedan juli 2017 ramavtalsleverantör till Strängnäs kommun (inkl. SBAB och SFAB).